کد مطلب:30406
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
رياضت چند نوع است؟ كدام نوع جايز و كدام غير جايز است؟
1ـ رياضت به دو دسته تقسيم مي گردد:
1ـ شرعي: اين قسم در اصطلاح اسلامي زهد ناميده شده است. اهل لغت در تعريف زهد گفته اند: ترك نمودن كاري و اِعراض از چيزي و بر خلاف ميل و غربت عمل كردن.
عرفا در تعريف زهد گفته اند: زهد يعني خودداري از اَعمال حلالي كه موجب لذت و خوشايند نفس مي گردد. بي اعتنايي به دنيا و توجه به آخرت. روي گردانيدن از هر چه غير خدا است و توجّه به خواست و رضايت ذات مقدس پروردگار عالم.
زاهد كسي است كه توجهش از ماديات دنيا به عنوان كمال مطلوب عبور كرده و به حقايق فراتري اشتغال يافته است.
در زمينة زهد روايات فراواني در كلمات معصومين و ارد شده است. علي(ع) ميفرمايد: اي مردم؛ زهد يعني كوتاهي آرزوها.
امام صادق(ع) مي فرمايد: زاهد در دنيا كسي است كه حلال دنيا را ترك مي كند، براي ترس از حسابش و حرام را ترك مي كند، براي خوف از عقابش.
كسي كه در محدودة اسلام و به عنوان مسلمان به رياضت مي پردازد، برنامة رياضتش كاملاً با شرع اسلام منطبق است و بهترين رياضت شرعيه ترك محرّمات الهي و انجام واجبات است. اين زاهد با رهبانيت در تعارض و تضاد است. رسول خدا(ص) فرمود كه در دين اسلام رهبانيت نيست.
نيز در حديثي فرمود: رهبانيت امت من هجرت، جهاد، روزه، حج و عمره است.
حضرت امام در پاسخ استفتائي كه آيا عزلت در اسلام جائز است فرمود: بر خلاف متعارف بين مسلمين جايز نيست.
2ـ رياضت غير شرعي: كلية رياضت هايي كه بر خلاف قسم اوّل از محدودة شرع خارج بوده و مستلزم انجام كارهايي بر خلاف دين اسلام است، جايز نمي باشد كه اكثر رياضت هاي مرتاضان از اين قسم مي باشد و محرماتي مثل اضرار به نفس را در پي دارد و يا ترك واجبات الهي را. همان طور كه احاديث آن ذكر گرديد، در دين اسلام رهبانيت و رياضت هاي خارج از متعارف بين مسلمانان نهي شده است.
تفاوت اساسي بين رياضت جايز و غير جايز،يكي در هدف و ديگري در روش است. از نظر هدف، رياضت شرعي، مخالفت با هواي نفس و قرب به خداوند است و در رياضت غير شرعي اين هدف منظور نيست. دوم در روش است. روش در زهد شرعي كاملاً مطابق با اسلام و احكام و دستورهاي اسلام است و در رياضت غير جايز از هر راهي حتي كارهاي غير شرعي نيز استفاده مي كنند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.